Ik heb advies nodig,

zeg ik tegen het heerschap aan de andere kant van de lijn. Voor me ligt een to do lijstje waarop staat:

Gas, elektra
Water
Bus regelen
Verhuisdozen
Internet
Schilder

De meneer van internetprovider A zucht.
Mijn wenkbrauwen gaan omhoog.

Er volgt een zoutloos gesprek over een basis internetabonnement via ADSL met 26 up en 2 down – whatever that means -, dat over twee weken geïnstalleerd kan worden. Nee, het kan echt niet eerder. En ik was al afgehaakt bij de zucht.

Next.

De verkoper van internetprovider B snapt het spelletje beter. Hij luistert, vertelt wat ik nodig heb en zegt geruststellende dingen als: ‘geen probleem, dat gaan we regelen.’ Ook hier is een levertijd van twee weken, maar: ‘Belt u mij even als het pakket binnen is, dan maak ik direct een afspraak met de monteur voor u. Dan heeft u halverwege volgende week werkend én supersnel internet.’

Het pakket van B is bijna 20 euro duurder per maand, maar ik ben ervan overtuigd dat ik een betere deal heb gesloten. Dat hij me vervolgens ook nog een zakelijk telefoonabonnement wil aansmeren, kan ik glimlachend waarderen.

Goed. De volgende op de lijst.

Schilder A maakt een bezorgd rondje in het pand. ‘Nou… dat is lastig hoor. Tjonge jonge. Kijk, hier is de verf afgebladerd. Het plafond is ook niet goed gemaakt. De vloer, ow ow ow… dat wordt wat. Die moet eerst geschuurd worden. En je wilt donderdag verhuizen? Poeh… dat is allemaal wel heel krap.’

Joh, laat maar.

Schilder B werpt een blik in de ruimte en zegt: ‘Komt in orde. Woensdag is het klaar.’

Ik zeg het vaak genoeg tegen mijn non-profit opdrachtgevers: élke organisatie verkoopt iets. Maakt niet uit in welk vakgebied je zit. Verkopen is namelijk niks anders dan oplossingen bieden.

Gratis tip. Wees altijd blij als een toekomstige klant uit zichzelf belt en om advies vraagt. Die je kun je alles verkopen. En beloof me nooit te zuchten.