Van de week las ik een blog waarin de schrijver haarfijn uitlegt hoe een Facebook scam werkt. Een goede Nederlandse uitleg kan ik zo snel niet vinden, vandaar dat ik zijn blog hier (vrij) vertaal.
Goed, Facebook scams dus. Je weet wel: de foto’s van zielige kindjes – al dan niet met een nare ziekte – , heldhaftige soldaten, geweldige moeders, echte liefde, dakloze honden, of de ‘Like and see what happens’ foto’s. Meestal sluiten deze post dreigend af met: als je dit negeert, ben je harteloos. De helft van mijn vrienden op Facebook trapt er bijna dagelijks in.
Logisch, want je wilt laten weten dat jij het óók erg vindt. Hé, ik leef mee. Natuurlijk like ik dat lieve meisje met Down syndroom, natuurlijk is zij mooi! Natuurlijk ben ik tegen kanker!
Wat je alleen niet weet, is dat je met jouw goedbedoelde ‘duim omhoog’ iemand heel rijk kunt maken.
De vraag is natuurlijk: Waarom bestaan dit soort Facebookpagina’s? Zet je nerdbril even op en denk met mij mee.
Likes, reacties en het delen van links, leveren geld op. Ze staan voor een bepaalde waarde door de hoge mate van aandacht en bekendheid die ze krijgen. Dat wordt allemaal berekend door de Facebook Like algorithm (alleen echte nerds klikken op deze link).
Pagina’s met veel ‘exposure’ krijgen een hoge plaats in een scorelijst van Facebook, de EdgeRank. Hoe hoger de EdgeRank, hoe vaker die pagina voorkomt in het nieuwsoverzicht. Dat brengt ons terug naar de vraag, waarom bestaan deze pagina’s? Om een goed doel te promoten? Een hart onder de riem te steken van dat zielige meisje? Niet altijd.
Ze leveren geld op.
Bedrijven over de hele wereld proberen te adverteren via Facebook en Twitter. Ze weten dat EdgeRank, likes en volgers belangrijk zijn, ook al hebben ze niet altijd door wat ze ermee moeten. Alleen kost het tijd en inzet voordat je een groot publiek hebt opgebouwd op social media.
En daardoor krijg je dit:
Hoe werkt een Facebook scam?
1. Er wordt een pagina aangemaakt.
2. Op deze pagina worden een paar hartverscheurende of juist schattige foto’s geplaatst met de dringende oproep om te liken, te reageren of te delen. Want anders…
3. De boefjes delen deze post eerst in hun eigen netwerk, waardoor ze langzaam maar zeker doordruppelen in de FB pagina’s van andere mensen.
4. Deze mensen liken, delen of geven een reactie.
5. Uiteindelijk geeft een vriend van jou een ‘duim omhoog’.
6. En hop, het zit ook in jouw nieuwsoverzicht.
Sommige van deze pagina’s krijgen binnen drie dagen 70.000 likes of meer. En dán verdient iemand een flinke duit door het verkopen van de pagina aan bedrijven die geen tijd willen steken in social media.
De koper verandert vervolgens een paar details op de pagina. Tada! Een kant en klare fanpagina met veel likes, reacties en een hoge EdgeRank.
Zo werkt dat dus.
Misschien wist je het al, misschien ook niet. En dan is een waarschuwing op zijn plaats. Want het zijn ongure types die dit verzinnen. Houd je duim dus in bedwang.
Ook als het gaat om een meisje waarvan de ouders zijn omgekomen in een vreselijke brand, waardoor ze in een weeshuis zit dat gerund wordt door een dronken lor en ze toevallig Annie heet en vertederende sproetjes op haar neus heeft. En negeer vooral de opmerking dat als je Annie niet liked, ze nooit meer tomorrow zal zingen.
Deel in plaats daarvan dit blog.
Ik heb je artikel op Facebook geplaatst. 🙂
dank voor je heldere uitleg!
Oke, ik snap het. Maar boven de 200 likes kun je de naam van een fanpage niet veranderen. Dus wat heb je er dan als bedrijf aan om zo’n pagina te kopen als je daarna niet onder je eigen naam naar buiten kunt treden?
Eens met Marissa. Een paginanaam is vrijwel onmogelijk om te laten veranderen, dus doorverkopen zal niet de (enige) reden zijn.
Het is net als al die spam mails. Voor dubieuze bedrijven een kans om op je tijdlijn voorbij te komen.
Heb je gelijk in. Ik denk dan ook niet dat bedrijven die serieus met social media bezig zijn, zich inlaten met dit soort praktijken.
Een paginanaam mag je één keer verandren, ook boven de 200 lkes.
Je zou even wat banners op je site moeten zetten joh. Volgens mij wordt je tekst veelvuldig doorgepost (ik zag ‘m al 5 x in m’n TL). En die gratis inkomsten.. die kan je dan mooi overmaken aan een weeshuis 🙂
Haha, goed idee! 🙂
Wij hebben regelmatig direct contact gehad met Facebook voor een (zeer) grote pagina, maar een paginanaam kan in niet aangepast worden. Enige uitzondering is een tikfout of iets dergelijks. Maar dat is al een enorm gedoe om dat voor elkaar te krijgen.
Daarnaast is er nog een paar andere opties, maar die hebben allemaal zeer nadelige gevolgen, waarbij onder andere de hele historie (en dus de EdgeRank) van een pagina gewist wordt.
En wat is nou de “scam”? Wie wordt er nu benadeeld?
Een keer is ook genoeg voor mensen/bedrijven;)
wat een stelletje hufters zeg oner iemands geld verdienen. want wat gebeurd er de goeien moeten weer onder de slechte ontgelden. want die liken dan nergens meer op natuurlijk!
Even lezen dit, het gaat over al die zielige foto’s op FB.
Ik werd op een heel andere magneet gescamt door een vriendschap verzoek van een dame die in het Amerikaanse leger zou zitten eervol ontslag kreeg en graag naar mij toe wou komen te mooi om waar te zijn ze kreeg een hap geld en zou dat opgestuurd hebben dat vervolgens vasthouden zou worden in turkije en of ik ff 8000 euro wou neerleggen om die koffer met geld vrij te krijgen. Ja duh ziet ze vliegen door Google images search te gebruiken leerde ik de echte persoon kennen en wist ik wat ik al dacht wat het was. Zee zijn wel erg geraffineerd hoor ga er ook aangifte van doen.