Overdag ben ik een online copywriter. Om dat goed te doen, is het best fijn om af en toe eens te ervaren hoe het niét moet. Online iets kopen, gaat namelijk een beetje tegen onze natuur in. Je kunt niet afgaan op lichaamstaal, gezichtsuitdrukking of stemgeluid. De enige referentie die je hebt, is de betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid van de site.
Daar is nog niet elke organisatie zich van bewust, merk ik vanmorgen. Ik wil een abonnement afsluiten voor de Wegenwacht. Met mijn dagelijkse autoritjes naar werk, geen overbodige aanschaf.
Eenmaal op de site van de ANWB, speur ik de homepage af naar iets waarop staat: sluit een abonnement af bij de Wegenwacht. Lijkt mij een vanzelfsprekende ‘call to action’.
Er staat van alles. Je kunt een rijles cadeau doen. Je kunt een slipcursus volgen. Zelfs een wandeltochtje plannen.
Maar wáár kan ik dat abonnement afsluiten?
Alsof je bij de bakker staat en de bakker vraagt: Wil je kaas? Nee, brood alstublieft. Wil je dan salami? Nee! Brood! Heb je dan misschien interesse in dit leuke lingeriesetje? NEEHEE!
Na wat speuren zie ik dat in de navigatie ‘Wegenwacht’ staat. Ah. Daar moet ik dus zijn. Ik vul het formulier in, nadat ik eerst alle extra opties heb uitgezet. Want ik wil geen wegenwacht in het buitenland, of in mijn woonplaats, of een vervangende auto, of de sterservice. Ik wil gewoon een abonnement.
Ik klik op ‘verder’.
PATS!
‘Er zijn 1 of meer fouten geconstateerd!’, staat er in boos rood. ‘De waarde M.M.D. is ongeldig’ blaft de site. Blijkbaar moet het zonder puntjes, bedenk ik mij schuldbewust.
Ik klik op ‘verder’.
PATS!
‘Er zijn 1 of meer fouten geconstateerd!’ Ik zucht. Wat nu weer? ‘06xxxxxxxx Het telefoonnummer is niet correct ingevuld.’ Mopperend vul ik mijn telefoonnummer in zonder streepje.
Ik klik op ‘verder’.
PATS!
‘Er zijn 1 of meer fouten geconstateerd!’ Ik onderdruk de neiging om mijn laptop uit het raam te gooien. ‘Het telefoonnummer is niet ingevuld’. Ik ben verplicht om een vast telefoonnummer toe te voegen. Ik héb geen vast telefoonnummer. Al jaren niet meer. Dus verzin ik maar een nummer.
Ik klik op ‘verder’ en wacht of ik weer een klap in mijn gezicht krijg van de ANWB. ‘Fijn dat wij u als lid mogen begroeten bij onze vereniging’. Okay. Ik ben binnen.
Wacht even. Helemaal onderaan staat iets over partnervoordeel. Partnervoordeel? Dus ik had korting kunnen krijgen? Ik klik op de link.
‘Deze pagina is niet gevonden.’
Even ben ik bang dat de ANWB meer weet over mijn relatiestatus dan ik, maar ik zie mijn partner rustig op de bank zitten.
Ik hoop oprecht dat de Wegenwachtservice beter is dan de belabberde service op de website. En ik ga de online klantvriendelijkheid van mijn eigen organisatie nog maar eens met een botersausje overgieten.
Zo kan online shoppen nog wel eens voelen. Is niet de bedoeling.
@gobblefunk Dank voor je feedback. Als je ergens niet uitkomt helpen we je ook graag in onze winkels of aan de telefoon: 088-2692222 ^KD
— anwb (@ANWB) August 24, 2012